Sciatica- De ce apare si cum o putem preveni

Nervul sciatic este cel mai mare nerv din organismul uman

Nervul sciatic este cel mai mare nerv din organismul uman si este alcatuit din radacinile nervoase care ies din maduva spinarii in zona lombara si care se extind spre fese si picioare, pana in zona gleznelor. Atunci cand nervul sciatic este supus unei presiuni suplimentare sau cand este lezat, exista posibilitatea ca durerea sa se instaleze in partea inferioara a spatelui si sa se raspandeasca spre sold, fese sau picioare.

Atunci cand are loc hernierea sau ruptura discului intervertebral, poate sa se instaleze o durere de intensitate mai mare sau mai mica, poate sa apara senzatia de furnicaturi sau amorteala. Aproape 90% dintre cei afectati isi revin in totalitate, nefiind nevoie de interventii chirurgicale. „Sciatica” dureaza in general cateva zile, dar se poate manifesta chiar si de-a lungul mai multor ani.

Pot fi simtite furnicaturi in picioare, cat si in degetele de la picioare

Persoanele predispuse acestui tip de afectiune sunt cele care trebuie sa ridice si/sau sa care obiecte grele pentru o perioada mai lunga de timp, dar si cele sedentare, care stau mult timp jos si nu fac suficienta miscare. De cele mai multe ori, numai unul dintre picioare este afectat. Ca principala manifestare, pacientul va acuza dureri de-a lungul nervului sciatic, din zona lombara, inspre fese, de-a lungul picioarelor, pana in zona genunchilor, in spatele gambei si chiar in zona talpii. Se mai poate ca piciorul sa fie amortit, aceasta amorteala fiind insotita uneori de durere intr-o alta zona a piciorului. Pot fi simtite furnicaturi in picioare, cat si in degetele de la picioare.

Miscarea practicata in mod regulat si imbunatatirea posturii spatelui

Se poate ca din cauza deteriorarii discurilor intervertebrale, care apare odata cu varsta, sa existe cazuri in care sciatica nu poate fi prevenita. Insa, pentru a reduce riscurile, puteti aduce unele modificari benefice stilului dumneavoastra de viata. Miscarea practicata in mod regulat, exercitiile speciale pentru intarirea musculaturii abdomenului si a spatelui, imbunatatirea posturii spatelui, sunt cateva dintre masurile pe care trebuie sa le avem in vedere.

Este foarte important sa ne corectam de fiecare data pozitia atunci cand stam jos. De asemenea, trebuie sa avem grija atunci cand ridicam obiecte masive si sa ne ajutam de picioare si nu de coloana vertebrala. Un alt aspect pe care este bine sa-l avem in vedere este alegerea unei saltele pentru pat si a unei perne, care sa fie potrivite staturii si necesitatilor noastre.

 

Text: Ionut Solescu