Durerile de calcai: cauze, tratament si masuri de prevenire

Durerea de calcai este afectiunea intalnita cel mai des la nivelul piciorului si al gleznei, putand fi declansata atunci cand suntem nevoiti sa calcam apasat pe o suprafata dura de deplasare, atunci cand practicam sportul sau cand purtam incaltaminte ce poate irita tesuturile moi. Picioarele noastre pot rezista la o presiune destul de mare, insa atunci cand fortam limita se ajunge la dureri.

Sunt foarte multe situatii in care problema dispare de la sine, interventia chirurgicala nefiind necesara atunci cand se respecta perioada de repaos. Daca simptomele timpurii sunt ignorate si se continua activitatile care au generat durerile, afectiunea poate deveni cronica si poate atrage dupa sine alte neplaceri. 

Care sunt cauzele durerilor de calcai?

Durerile de calcai: cauze, tratament si masuri de prevenire
Care sunt cauzele durerilor de calcai?

Durerile la nivelul calcaiului apar din mai multe cauze. Uneori poate fi vorba despre fasciita plantara, care apare atunci cand presiunea asupra picioarelor este foarte mare si este afectat ligamentul fasciei plantare, generand rigiditate si dureri.

Luxatiile si intinderile pe care le poate suferi o persoana in urma practicarii sportului sau a unei activitati fizice intense sunt leziuni care apar destul de frecvent si pot fi minore dar si severe, in functie de situatie. Durerile de calcai pot aparea si in cazul in care pacientul a suferit o fractura si are un os rupt, fiind necesara ingrijirea de urgenta. Daca tendonul care leaga muschii gambei de calcai este inflamat si doare din cauza ranirii, apare tendinita ahileana, o alta cauza a durerilor la nivelul calcaiului. Spondilita anchilozanta este o forma de artrita care afecteaza major coloana vertebrala, generand inflamatii serioase ale vertebrelor, dureri cronice si chiar dizabilitati. Alte afectiuni care pot provoca dureri ale calcaiului sunt bursita, artrita reactiva sau osteocondroza.

Care sunt factorii de risc pentru durerile de calcai?

Riscul ca durerea la calcai sa apara este mai mare in cazul persoanelor care sufera din cauza dezechilibrelor generate de anomalii ale structurii picioarelor. Simt si alti factori de risc ce pot provoca dureri la nivelul calcaiului, cum a fi exercitiile fizice de intensitate mare (mai ales alergari si sarituri repetate), obezitatea, purtarea unor pantofi necorespunzatori sau statul in picioare prea mult timp. Este foarte important sa alegem corect incaltamintea pe care o purtam si sa ne incalzim serios inainde de efort sau exercitii fizice.

Cand ar trebui sa mergi la doctor?

Pentru a rezolva problema durerilor de calcai inainte de a aparea complicatii, ar fi ideal sa consultati cat mai repede posibil un medic in cazul in care aveti umflaturi si dureri mari in zona respectiva. Daca nu puteti merge normal, nu puteti indoi piciorul in jos si nu puteti ridica degetele de la picioare, de asemenea trebuie sa mergeti imediat la medic.

Daca simtiti furnicaturi sau o senzatie de amorteala in calcaie, daca simtiti dureri din cauza unel leziuni recente, este foarte important sa nu lasati timp pretios sa treaca inaintea unei consultatii. Atunci cand durerile persista chiar si cand nu pasiti sau nu stati in picioare, daca odihna, gheata sau alte tratamente la domiciliu nu au reusit sa domoleasca durerea care persista deja de cateva saptamani, mergeti neaparat la un medic.

Cum se trateaza durerile de calcai?

Pentru ca rezultatele sa fie imediate si eficiente, durerea de calcai trebuie sa fie tratata la timp. Un prim sfat care va poate ajuta este acela de a incerca sa va pastrati picioarele intr-un mediu lipsit de stres.

Aplicand gheata puteti obtine reducerea umflarii in cazul pacientilor care sufera de tendinita sau fasciita plantara. Va reamintim importanta incalzirii (chiar si o alergare usoara) pentru a va ajuta muschii inainte de efectuarea exercitiilor.

Tratament medicamentos

Exista mai multe alternative pentru a trata cu medicamente durerea de calcai. Antiinflamatoarele nesteroidiene sunt recomandate in cazul pacientilor care acuza astfel de dureri timp de aproximativ o luna sau mai putin.

Alte medicamente care pot combate durerea de calcai sunt: acetaminofen – Tylenol, ibuprofen – Advil si naproxen – Aleve. In cazul in care odihna, gheata, antiinflamatoarele, suplimentele pentru articulatii si exercitiile fizice nu sunt suficiente pentru a ameliora durerea, medicul poate sa va sugereze si alte variante de tratament.

Tratament naturist

Sunt variante accesibile de tratament pe care il puteti urma la domiciliu, folosid vitamine si minerale de exemplu. Ceaiurile, de asemena, poate fi de ajutor, mai ales cele care contin musetel, valeriana sau flori de hamei, pentru ca ajuta la relaxarea naturala a muschilor si la reducerea anxietatii. Pentru combaterea inflamatiei puteti apela la ceaiuri care sa contina Curcumina sau Boswellia, puternice analgezice si antiinflamatoare.

In cazul pacientilor care acuza dureri in zona calcaiului provocate de artrita sau pinteni ososi, un tratament de luat in seama este cel pe baza de ulei de peste; acesta este bogat in acid eicosapentaenoicsi acizi grasi omega-3, care au rolul de a reduce durerea si rigiditatea musculara.

Kineto si fizioterapia

De cele mai multe ori, in cazul fasciitei plantare sau a pintenilor calcaneeni nu se impune nicio procedura invaziva pentru stoparea durerii si repararea daunelor, fiind suficiente tratamentele obisnuite. Fizioterapeutul este cel care stabileste cauza si felul durerii, alegand apoi tratamentul potrivit. Prin tratament se urmareste scaderea durerii si consolidarea membrelor inferioare.

In functie de situatia fiecarui pacient se poate apela la terapia cu soc radiologic, ultrasunete, laser, mobilizare si terapie manuala, bandajarea picioarelor si exercitii pentru intinderea si intarirea muschilor.

Cum putem preveni aparitia durerii de calcai?

durerile-de-calcai-cauze-tratament-prevenire
Prevenirea durerilor de calcai este posibila!

Prevenirea durerilor de calcai nu este intotdeauna posibila, insa pentru a evita sa va raniti in zona respectiva puteti tine cont de cateva reguli simple:

  • Alegeti incaltamintea in asa fel incat sa fie potrivita corect si sa sustina piciorul;
  • Adaptati incaltamintea in functie de activitatea fizica pe care o desfasurati;
  • Incalziti-va muschii inainte de a exersa;
  • Folositi mai putin picioarele in timpul activitatilor fizice;
  • Avegi grija ca alimentatia sa fie sanatoasa si nu mancati excesiv;
  • Atunci cand va dor muschii sau va simtiti obosit, luati o pauza;
  • Aveti grija sa nu depasiti greutatea normala.

Exercitiile fizice cu un impact redus sunt recomandate pentru a va mentine activ si pentru a va ajuta sa slabiti cateva kilograme daca este necesar. Puteti merge la inot, aerobic in apa, ciclism sau yoga, pentru ca in acest fel veti arde caloriile fara sa stresati prea mult picioarele. Presiunea pe calcai poate fi ameliorata si cu ajutorul exercitiilor prin care se curbeaza degetele de la picioare pentru intinderea ligamentului de sub picior si pentru indoirea muschiului gambei. Se recomanda de asemenea sa evitati mersul descult si limitarea timpului in care purtati pantofi cu toc.