Grelina – ce trebuie sa stiti despre hormonul poftei de mancare?

CUPRINS: 

Ce este si ce rol are grelina?
Cum pot fi controlate nivelurile grelinei?
Afectiuni care genereaza cresteri ale grelinei in corp
Cand scade nivelul de grelina?
Legatura dintre grelina si leptina

Epidemia de obezitate este considerata ca fiind una dintre cele mai importante probleme de sanatate publica din lume. Se estimeaza ca exista aproximativ 2 miliarde de oameni supraponderali in prezent, iar acest numar va creste cu siguranta in urmatorii ani.

Cresterea in greutate este influentata, printre altele, si de senzatia de foame, dar si de anumiti hormoni care influenteaza greutatea. Printre acestia se numara grelina si leptina.

Ce este si ce rol are grelina?

Grelina este un hormon produs in principal la nivelul stomacului, dar cantitati mici sunt produse si la nivelul intestinului subtire, pancreasului si creierului.

Acest hormon descoperit relativ recent (in 1999) indeplineste numeroase functii in organism. Grelina este denumita „hormonul foamei” sau al poftei de mancare pentru ca stimuleaza apetitul (are efect orexigen), crescand astfel aportul de alimente. In plus, promoveaza depunerea de grasime prin activarea unor neuroni orexigeni din hipotalamus si stimuleaza lipogeneza (sinteza de lipide) la nivelul ficatului.

Intrucat sediul principal de sinteza al grelinei este la nivelul stomacului, aceasta este secretata atunci cand stomacul este gol si, cu cat nivelul grelinei este mai mare, cu atat senzatia de foame va fi amplificata.

Alte functii indeplinite de grelina in corp sunt:

  • Joaca un rol in controlul eliberarii insulinei din celulele beta din pancreas.
  • Scade termogeneza (productia de caldura) pentru conservarea energiei.
  • Contribuie la procesul de digestie prin cresterea productiei de acid gastricstimularea motilitatii stomacului si a golirii acestuia.
  • Grelina joaca de asemenea un rol in cresterea si dezvoltarea sistemului osos.
  • Se pare ca acest hormon stimuleaza o cale a „gratificarii” sau „recompensei” intre stomac si creier, astfel facandu-ne sa mancam pentru placere.
  • Desi mecanismele nu sunt pe deplin elucidate, se pare ca grelina are efecte benefice asupra inimii.

Cum pot fi controlate nivelurile grelinei?

Nivelurile de grelina pot fi influentate de mai multi factori, printre care compozitia dietei, nivelul de activitate fizica si stilul de viata. Insa in primul rand nivelurile acestui hormon sunt reglate de aportul alimentar.

Astfel, dupa cum am amintit mai sus, nivelurile grelinei cresc cand stomacul este gol, iar atunci cand mancam nivelurile vor scadea. Conteaza insa si ce mancam: mesele bogate in carbohidrati si proteine vor determina scaderea mai importanta a grelinei decat mesele bogate in grasimi.

Afectiuni care genereaza cresteri ale grelinei in corp

Nivelurile de grelina vor creste daca tinem o dieta, ceea ce explica partial de ce pierderea in greutate este dificil de mentinut. De asemenea, se pare ca tulburarile de somn si stresul cronic cresc nivelurile de grelina, favorizand cresterea in greutate.

Cunoscand modul de actiune al grelinei, ne-am astepta sa gasim niveluri ridicate la persoanele supraponderale sau obeze, insa nu este asa. Dimpotriva, cercetatorii au demonstrat ca nivelurile de grelina sunt chiar mai mici la persoanele cu greutate mai mare, sugerand astfel ca grelina nu este o cauza a obezitatii.

Sindromul Prader-Willi este o boala genetica caracterizata prin retard de crestere, hipotonie severa (tonus muscular scazut) si dificultati de alimentatie, dar si prin numeroase alte probleme. In copilaria frageda (de la aproximativ 2 ani), copiii afectati de aceasta maladie incep sa manance excesiv si sa dezvolte obezitate. Nivelurile de grelina sunt ridicate la pacientii cu sindrom Prader-Willi.

Dupa cum ne-am astepta, nivelurile grelinei sunt crescute in casexie (denutritie marcata) si in tulburari de alimentatie precum anorexia sau bulimia.

Cand scade nivelul de grelina?

Unele studii au aratat ca nivelul de grelina creste dupa ce pierdem in greutate, ducand la cresterea apetitului si facandu-ne sa mancam mai mult. Astfel se explica de ce multe persoane pun la loc kilogramele pierdute cand adopta o dieta.

Pentru a scadea nivelurile de grelina este indicat sa consumam proteine, care asigura senzatia de satietate, dar si alimente bogate in fibre, si sa evitam sucurile, dulciurile si alimentele de tip fast-food. Cu alte cuvinte, adoptarea unei alimentatii sanatoase poate controla nivelurile acestui hormon.

In ceea ce priveste exercitiile fizice, studiile au avut rezultate contradictorii in ceea ce priveste nivelul grelinei: unele au aratat ca exercitiile aerobice intense pot sa scada nivelurile acestui hormon, iar altele au constatat ca alte tipuri de exercitii fizice pot sa creasca nivelul. Important de stiut este ca activitatea fizica are efecte pozitive asupra intregului organism si afecteaza numerosi hormoni, printre care si insulina si leptina, care joaca de asemenea un rol in senzatia de foame.

Legatura dintre grelina si leptina

Ca si grelina, leptina este un hormon cu rol in reglarea senzatiei de foame. Insa, spre deosebire de grelina, leptina scade pofta de mancare (este un hormon anorexigen).

Nivelurile leptinei sunt mai mici la persoanele normoponderale sau slabe in comparatie cu cele supraponderale sau obeze. S-a descoperit insa ca unele persoane obeze nu raspund la actiunea leptinei, continuand sa manance in ciuda nivelurilor crescute de leptina, fenomen denumit „rezistenta la leptina”.

Legatura dintre grelina si leptina este urmatoarea: leptina inhiba eliberarea grelinei din stomac si, in plus, inhiba exprimarea receptorilor de grelina, impiedicand astfel stimularea senzatiei de foame. Se crede ca acest efect constituie mecanismul principal de „feed-back” intre sistemul digestiv si hipotalamus care regleaza greutatea corpului nostru.