Trasport Catena Pas cu PasTransport gratuit la comenzile peste 250 lei | Program Call Center: Luni - Vineri, 9:00 - 17:00, 0374.336.802

Articulatii sanatoase la orice varsta – strategii de aplicat

Postat in: Sfatul Medicului
Dr. Gabriela Soare
de , Medic specialist Ortopedie – Traumatologie
Data publicării: 19 iulie 2019 Ultima actualizare: 9 mai 2024

Articulatiile pot fi asemanate cu pernele unei canapele. De-a lungul timpului, umplutura dintre oasele noastre, cartilajul, precum umplutura unei perne, sufera un proces de uzura si degradare, numit artroza. Acest proces degenerativ nu este in totalitate in controlul nostru, avand si influenta genetica, astfel daca avem in familie pe cineva cu artroza, riscul de a dezvolta o artroza in cursul vietii creste. Dar daca nu putem influenta componenta genetica, exista metode prin care putem ajuta articulatiile sa reziste un timp cat mai indelungat.

In continuare, va prezint cateva strategii de aplicat pentru a ajuta articulatiile

  • Cunoasteti-va factorii de risc. Exista mai multi factori ce cresc riscul de dezvoltare a artrozei. Pe langa factorul familial de care vorbeam mai sus, conteaza si sexul, femeile fiind mai predispuse la a dezvolta artroza comparativ cu barbatii.

De asemenea, istoricul de traumatisme la nivelul articulatiei creste riscul de dezvoltare a artrozei. Traumatismele articulare, cu leziunea cartilajului, determina declansarea unui proces numit apoptoza, care reprezinta moartea celulelor cartilajului in zona afectata. Dar acest proces nu se produce imediat, putand aparea la mai multi ani dupa traumatism, uneori chiar la 10-20 de ani dupa acesta. Astfel, cunoscand riscul de degradare a articulatiei determinat de un traumatism in trecut, este indicat a ne ajusta activitatile pentru a ne proteja viitorul articulatiilor.

  • Evitati activitatile ce pun presiuni mari pe articulatii. Daca banuiti ca sunteti susceptibil la a dezvolta artroza este recomandat a evita activitatile ce pun in mod inutil articulatiile la risc. Acestea ar putea include alergarea pe distante lungi, in special pe asfalt, ghemuiturile adanci si mentinute timp indelungat (genuflexiuni sau fandari), ridicarea de greutati mari. Cu alte cuvinte, trebuie evitate activitatile fizice sportive intense, bune pentru muschii fesieri, dar nu si pentru articulatii. Mai degraba este recomandat a opta pentru activitati mai blande, cum ar fi inotul, ciclismul, antrenamentele pe aparate eliptice cu rezistenta scazuta sau mersul pe jos.
  • Mentineti o greutate sanatoasa. Asa cum ridicarea de greutati mari poate pune presiune pe articulatii, si greutatea corporala excesiva pune o presiune mare la nivel articular. Daca deja exista o problema la nivel articular, un exces de doar 5-10 kilograme pune o presiune excesiva pe articulatii, putand declansa un episod dureros sau agrava degradarea artrozica. Multe femei sunt la risc de a creste in greutate, in special la menopauza.
  • Distingeti intre diferitele tipuri de patologii articulare. Unele probleme sunt declansate de un raspuns defectuos al sistemului imunitar, inclusiv artrita reumatoida, artrita psoriazica sau spondilita anchilozanta. Tumefactia sau umflarea excesiva a articulatiei ridica suspiciunea unei asemenea afectiuni. Tratamentul precoce nu va vindeca artrita, dar va preveni degradarea articulatiei sau, mai bine spus, va incetini procesul de degradare.
  • Luati in considerare suplimentele alimentare. Mult timp corpul medical a fost sceptic in ceea ce priveste utilitatea glucozaminei si a sulfatului de condroitina, doua suplimente creditate in reducerea durerilor articulare. Dar cercetarile arata ca aceste suplimente functioneaza in reducerea durerilor articulare, fara a putea demonstra exact de ce. Nu exista insa dovezi suficiente care sa ateste eficacitatea acestora in inversarea sau prevenirea degradarilor articulare.
  • Incercati terapia fizica – kinetoterapia. Problemele articulare pot fi ajutate prin lucrul cu un kinetoterapeut, tinta fiind intarirea musculaturii din jurul articulatiei. Muschii mai puternici pot sustine mai bine articulatiile si pot diminua durerea prin absorbtia unei presiuni ce altfel ar fi pusa direct pe articulatie.
  • Adoptati o atitudine conservatoare. In cazul unui traumatism nu este in mod necesar sa va indreptati catre o solutie chirurgicala, normal depinzand aici si de tipul de leziune. Dar, uneori, pentru pacientii mai in varsta este mai indicata o abordare conservatoare atunci cand este posibil. Cu toate acestea, atunci cand degradarea articulara determina suferinta fizica si mentala, tratamentul chirurgical este solutia.