Sportul si mentinerea capacitatii cognitive

Cu totii stim ca sportul ne ajuta sa mentinem o minte sanatoasa intr-un corp sanatos. Constientizarea acestui lucru este primul pas catre un program de preventie a cauzelor majore de morbiditate si mortalitate. Afectiunile cardiovasculare, obezitatea si bolile metabolice sunt printre cele mai raspandite probleme de sanatate in randul persoanelor sedentare. In plus declinul cognitiv este si el citat printre problemele care pot fi prevenite cu ajutorul unui stil de viata sanatos care presupune si efectuarea unei activitati fizice in mod regulat.

Sportul si mentinerea capacitatii cognitive

Sportul este combustibil pentru minte

Asa cum o masina are nevoie de combustibil pentru a putea fi folosita, in acelasi fel creierul are nevoie de un stimulent pentru a functiona la parametri maximi. Cazurile de dementa si declinul cognitiv sunt afectiuni din ce in ce mai frecvente in randul populatiei in varsta. Numeroase studii in domeniu au aratat faptul ca practicarea unui sport ne poate mentine tineri o perioada mai lunga de timp atat din punct de vedere fizic cat si din punct de vedere psihic. Un exemplu in acest sens sunt exercitiile aerobice care pot fi extrem de interactive pentru organism si totodata pentru plasticitatea creierului. Planificarea unui antrenament, efortul depus pentru a il duce la bun sfarsit si senzatia placuta de dupa sunt ingrediente de succes ce vor avea o influenta pozitiva asupra capacitatii cognitive. Mai mult decat atat se pare ca exercitiile aerobice prin imbunatatirea oxigenarii cerebrale pot sa incetineasca declinul cognitiv si chiar sa impiedice atrofierea creierului

Preventia incepe cu ajutorul sportului

Diabetul zaharat si afectiunile cardiovasculare sunt cele mai frecvente afectiuni intalnite in randul populatiei. Pacientii diagnosticati cu diabet zaharat si cei care prezinta ateromatoza (placi de grasime la nivelul vaselor) sunt predispusi catre dementa si declin cognitiv. Nu putine sunt studiile care au aratat ca practicarea unei activitati fizice de 2-3 ori pe saptamana a dus la scaderea in greutate, ameliorarea valorii glicemice si normalizarea profilului lipidic. In acest fel, cei mai importanti factori de risc implicati in afectarea vasculara vor putea fi tinuti sub control, ceea ce va avea consecinte favorabile asupra creierului.

Persoanele active traiesc mai mult si mai bine

Creierul nu poate functiona normal fara oxigen. Cu cat ajung mai multi nutrienti la acest nivel cu atat procesele si conexiunile cerebrale se vor desfasura mai armonios. Chiar si cele mai simple activitati fizice (mersul pe jos sau urcatul scarilor) ajuta la imbunatatirea vascularizatiei cerebrale. Mai mult decat atat miscarea ajuta la formarea mitocondriilor, acestea fiind structuri celulare care genereaza energie atat la nivel muscular cat si la nivel cerebral. Neurogeneza este un fenomen intens studiat care presupune generarea de noi celule nervoase. Literatura de specialitate mentioneaza efectul benefic pe care sportul il are asupra capacitatii creierului de a da nastere neuronilor si totodata asupra generarii de noi conexiuni intre acestia. In cazul persoanelor care sunt active in mod regulat s-a observat o crestere a capacitatii de concentrare si chiar o imbunatatire a memoriei de scurta si de lunga durata.