Trasport Catena Pas cu PasTransport gratuit la comenzile peste 250 lei | Program Call Center: Luni - Vineri, 9:00 - 17:00, 0374.336.802
Cum sa recunoasteti si sa tratati corect intinderea de ligamente

Cum sa recunoasteti si sa tratati corect intinderea de ligamente

Postat in: Sfatul Medicului
Dr. Alin POPESCU
de , Medic primar – Medicina Sportiva
Data publicării: 20 iunie 2024 Ultima actualizare: 25 iunie 2024

In momentul in care un ligament este suprasolicitat sau este fortat sa se miste in directia gresita exista riscul declansarii unei intinderi de ligament sau a unei rupturi de ligament. In corp exista peste 900 de ligamente, majoritatea fiind la nivelul membrelor superioare si inferioare. In continuare vom detalia aspectele esentiale ale intinderilor de ligamente.

Anatomia si functia ligamentelor

Ligamentele sunt benzi de tesut fibros care conecteaza doua oase, contribuie la stabilizarea articulatiilor si la distribuirea fortei in mod corespunzator pe suprafetele articulare. Ligamentul mai este cunoscut sub denumirea de ligament articular sau ligament fibros.

Ligamentele sunt structuri de legatura, usor elastice si foarte rezistente, alcatuite din fibre albe, de colagen ce primesc o cantitate foarte mica de sange, comparativ cu tesutul muscular si cu structura osoasa, acesta fiind unul din motivele pentru care refacerea unui ligament lezat sa fie dificila.

Intinderea de ligamente si importanta intelegerii acestei afectiuni

Cele mai predispuse articulatii pentru intindere de ligamente sunt gleznele, genunchii si incheieturile mainilor, dar putem face intindere de ligamente la nivelul oricarei articulatii din corp.

Intinderea de ligamente este o leziune comuna, ce apare din diverse cauze - de la o simpla miscare gresita pana la o accidentare in timpul practicarii unui antrenament sau a practicarii unui sport.

In momentul producerii, multe persoane au senzatia de rupere a ligamentelor si se poate auzi o trosnitura. In cele mai multe cazuri intinderea de ligamente se poate trata la domiciliu.

Ligamentele fiind alcatuite din fibre albe explica principalul motiv pentru care aceste structuri cresc foarte incet si au nevoie de o perioada lunga de refacere. Procesul de recuperare al unui ligament afectat (intindere de ligament sau ruptura) se desfasoara foarte lent in cazul structurilor de legatura pentru ca toate substantele nutritive si oxigenul necesare pentru crestere, functionare si reparare sunt aduse de fluxul sanguin, care contribuie si la indepartarea produsilor toxici.

Aveti in vedere ca o structura de legatura bine vascularizata e mult mai rezistenta!

Intindere de ligamente - cauze si factori de risc

Cauzele care pot duce la o intindere de ligamente sunt:

  • mersul sau alergatul pe o suprafata neuniforma;
  • calcatul intr-o denivelare/groapa; coboratul pe scari si ratarea unei trepte;
  • traumatism direct la nivelul articulatiilor;
  • efectuarea gresita a unor exercitii si adoptarea unei posturi incorecte in timpul efectuarii exercitiilor;
  • pivotarea sau rasucirea brusca;
  • aterizarea pe mana dupa o cadere;
  • practirea sporturilor cu racheta sau a sporturilor de contact;
  • ridicarea obiectelor grele, fara sprijin corect sau din pozitii incorecte.

 

Factorii de risc ce contribuie la aparitia unei intinderi de ligament sunt:

  • conditia fizica slaba;
  • utilizarea unui echipament necorespunzator (fie prea uzat, fie nepotrivit pentru activitatea care se desfasoara);
  • lipsa incalzirii si a exercitiilor de intindere inainte de antrenamente si activitati fizice;
  • oboseala;
  • suprafetele umede, alunecoase sau inghetate.

Intindere de ligamente - simptome

Simptomele intinderii de ligament au debut brusc, odata cu producerea leziunii. Pacientul se va confrunta cu:

  • durere brusca care poate creste in intensitate;
  • senzatie de contractura la nivelul articulatiei;
  • tumefierea articulatiei, aparitia echimozei  (vanataie);
  • mobilitatea articulatiei va fi redusa (ex. daca intinderea de ligament se produce la articulatia genunghiului pacientul nu va putea efectua miscarea de flexie/ indoire).

Intindere de ligamente - diagnostic

Medicul specialist poate stabili diagnosticul de intindere de ligament in urma unui examen clinic, dar nu poate stabili intotdeauna cu precizie severitatea. Circumstantele in care s-a produs accidentarea sunt de interes pentru medic pentru ca pot indica amplitudinea leziunii.

In cazurile severe se pot recomanda investigatii imagistice pentru a stabili gradul de afectare al ligamentelor si a structurilor vecine (tendoane, muschi, cartilaj, etc.).

Tratament pentru intinderea de ligamente

Indiferent de articulatia in care a avut loc intinderea de ligament se recomanda in primul rand aplicarea metodei RICE (R-rest (odihna), I- ice (gheata), C- compression (compresie), E- elevation (ridicarea zonei afectate)).

In primele 24-48 de ore de la intinderea de ligament se recomanda repaus si odihna. Dupa aceasta perioada se recomanda evitarea actiunilor care pun presiune pe articulatia afectata si care pot declansa durerea. E important sa aveti in vedere ca un ligament intins are un risc mare de a se rupe in cazul suprasolicitarii.

Tot imediat dupa aparitia intinderii de ligament se vor aplica comprese cu gheata pe zona afectata la intervale de 3- 4 ore, in reprize de 15- 20 de minute. Atentie, compresele se vor inveli intr-un prospop inainte de a fi aplicate pe zona afectata.

 

In functie de articulatia afectata, se recomanda utilizarea unui bandaj elastic pentru sustinerea articulatiei si pentru reducerea inflamatiei. Bandajul nu trebuie strans prea tare pentru a nu aparea senzatie de amorteala si furnicaturi.

Membrul la care s-a produs intindere de ligament trebuie mentinut ridicat mai sus de nivelul inimii pentru a reduce inflamatia si durerea.

Pentru reducerea durerii se pot lua antiinflamatoare nesteroidiene (ex. ibuprofen) si se pot aplica geluri cu efect antiinflamator.

Recuperare

Pentru recuperarea de dupa o intindere de ligamente se recomanda sedinte de kinetoterpie, in special persoanelor care practica sport. Se prescriu programe de exercitii ce au ca scop redobandirea flexibilitatii si capacitatii de efecture corecta a miscarii. Durata de recuperare variaza in functie de severitatea intinderii si de raspunsul fiecarui pacient la tratament si la exercitiile de kinetoterapie.

Sfaturi pentru preventie

Pentru a preveni intinderile de ligamente este indicat sa aveti in vedere urmatoarele recomandari:

  • cresterea intensitatii efortului fizic treptat;
  • folosirea echipamentului adecvat activitatii desfasurate;
  • inainte de inceperea antrenamentelor sa se faca exercitii de incalzire si exercitii de intindere (atentie - sunt diferite!);
  • program de odihna eficient si corect;
  • e importanta activitatea fizica zilnica (ex. in zilele fara antrenament se poate merge pe jos in pas alert pentru 30 de minute minim);
  • hidratati-va corecta (inainte de antrenamant se recomanda consumarea unui volum de 500 ml apa, iar in timpul antrenamentului la fiecare 20 de minute consumati 200 ml apa).