Articulatii dureroase la persoanele tinere

Daca acum cativa ani auzeam in special persoanele trecute de o anumita varsta ca se plangeau de dureri articulare, si erau privite ca normalitate odata cu inaintarea in varsta, in prezent observam o crestere a acestor ”plangeri” venite din partea persoanelor tinere.

De ce aceasta schimbare si ce putem face pentru a remedia problemele articulatiilor dureroase la persoanele tinere vom detalia mai departe.

Articulatii dureroase la tineri – factori de risc si cauze

Articulatiile asigura mobilitatea si flexibilitatea corpului si sunt sensibile la traumatisme!

Doua din cauzele principale, determinate de stilul de viata al omului ”modern”,  pentru care persoanele tinere ajung in situatia de a experimenta articulatiile dureroase sunt sedentarismul si adoptarea si mentinerea pozitiilor incorecte pe perioade lungi de timp, zi de zi.

Tot mai multe persoane tinere isi indreapta atentia catre job-uri care presupun munca de birou, deci spre activitati sedentare, iar, dupa ce ajung acasa, majoritatea se aseaza tot in fata unui calculator/ laptop. Cum se aseaza majoritatea oamenilor la birou?! Aplecati in fata peste birou/tastatura – moment in care muschii spatelui si ai gatului sufera fiind fortati sa se contracte pentru a mentine privirea inainte, spre ecran, cu coatele ”atarnand” in afara biroului/mesei de lucru. Stand zilnic cel putin cateva ore in aceasta pozitie persoanele care nu isi controleaza pozitia corpului si nu o corecteaza vor incepe sa acuze dureri articulare in diferite zone ale corpului.

Aproximativ 58% dintre adultii romani sufera de supraponderabilitate si o treime din copii de greutate in exces, aceasta fiind a doua cauza de aparitie a durerilor articulare in randul persoanelor tinere. Kilogramele in plus suprasolicita sistemul osteoarticular, iar persoanele in cauza vor experimenta articulatii dureroase la nivelul soldurilor, genunchilor, spatelui.

Articulatiile dureroase pot sa apara si ca urmare a practicarii incorecte a activitatilor fizice. In incercarea de a introduce miscarea intr-un stil de viata preponderant sedentar, tinerii isi indreapta atentia catre salile de sport sau catre aplicatiile de fitness, iar majoritatea incearca sa fie autodidacti. In sport, cel putin cand esti incepator, este recomandat sa apelezi la ajutorul unui specialist pentru formarea unei conduite si a unei baze in ale sportului, altfel exista un risc destul de mare de a ajunge ca prin efectuarea incorecta a exerctiilor sau prin sarirea peste unele etape precum incalzirea sa ajungi sa te plangi de articulatii dureroase.

Pozitiile vicioase din timpul somnului pot avea ca urmari articulatii dureroase. Alegerea gresita a pernei (prea mare, prea tare sau moale) si adoptarea pozitiilor de somn precum cea mai putin recomandata (pe burta) mentin corpul in pozitii gresite pentru perioade lungi de timp, astfel aparand dureri articulare.

Bolile reumatismale autoimune inflamatorii precum poliartrita reumatoida sau spondilita anchilozanta afecteaza persoanele tinere si se manifesta cu articulatii dureroase.

Printre cauzele la care oamenii nu se gandesc ca ar putea sta la baza aparitiei durerilor articulare se numara si:

  • purtarea slapilor si a sandalelor cu talpa din spuma,
  • butonarea excesiva a telefonului,
  • purtarea portofelului in buzunarul de la spate cand se sta jos.

Dureri articulare la persoanele tinere – remedii si tratament

Pentru a putea trata durerile articulare este esential ca pacientul sa identifice corect cauza care a dus la aparitia acestor dureri. Este recomandat sa apeleze la ajutorul medicului si/sau farmacistului cu ajutorul carora va putea identifica si cauza principala ce a condus la aparitia durerilor articulare pentru a aborda problema integrat.

Durerile articulare se trateaza cu medicamente, cu remedii sau terapii alterantive si cu indepartarea cauzei principale, daca se poate, ce a dus la afectarea articulatiilor.

La nivel de tratament medicamentos specialistul poate recomanda:

  1. Masarea zonei afectate cu creme, geluri, unguente cu efect analgezic, antiinflamator;
  2. Medicamente atiinflamatoare/ calmante/ analgezice;
  3. Administrarea suplimentelor alimentare pentru articulatii (ex. colagen, glucozamina, condroitina)

Aceste tratamente pot fi insotite sau alternate cu remedii si terapii naturiste precum:

  1. Baie relaxanta cu saruri;
  2. Acupunctura realizata de specialisti in domeniu;
  3. Comprese calde cu sare;
  4. Comprese reci cu gheata sau se pot utiliza compresele de tip cold/hot pack- terapie cald/rece.

In situatia pacientilor ce prezinta dureri articulare date de surplusul de greutate se va recomanda scaderea numarului de kilograme- schimbarea stilului alimentar si introducerea in rutina zilnica a exercitiilor fizice, efectuate corect si cu un grad de dificultate adaptat fiecarui pacient in parte.

Daca durerile articulare au aparut ca urmare a efectuarii incorecte a unor exercitii sau ca urmare a lipsei incalzirii musculare inainte de antrenament este recomandat ca pacientul sa solicite indrumarea unei persoane calificate pentru a corecta stilul de efectuare al antrenamentului.

Daca durerile articulare au aparut in urma unei posturi deficitare:

  1. In timpul somnului – este recomandat sa utilizeze o perna ortopedica aleasa in functie de stilul de somn al pacientului;
  2. La birou – sa corecteze pozitia corpului pe scaun si a mainilor pe birou si sa se ridice la fiecare aproximativ 60 de minute pentru o scurta sesiune de miscare/ intinderi de 5 minute.

In cazul in care durerile articulare sunt urmare a unor boli reumatismale autoimune inflamatorii atunci pacientul va urma intocmai recomandarile si tratamentul prescrise de medicul reumatolog.